26.oktober 2010 – møte nr. 328
Vi har sett på Informasjons og utviklingsprogram 2010 – 2013 ”Mennesker med utviklingshemming skal heller ikke diskrimineres”
Vi har også sett på rundskriv 1-5/ 2007 Aktiv omsorg.
Her står det at kultur, aktivitet og trivsel
er en viktig del av et godt omsorgstilbud.
Vi sendte en e-post til minister Lysebakken
for å etterlyse lett-lest versjonen av konvensjonen
på forrige møte.
Vi har ennå ikke fått noe svar.
Vedtak:
Fortsette saken på neste møte.
09.november 2010 – møte nr. 329
Vi har ennå ikke fått noe svar fra minister Lysebakken.
Fordi vi sendte e-posten fra departementets hjemmeside,
så har vi ingen kopi av meldingen
og kan ikke purre på svar.
Vi synes det er en dårlig løsning.
Vi vet ikke hva vi skal gjøre nå?
Vedtak:
Lars Ole får i oppgave å lage et lett-lest kort-versjon av
informasjons og utviklingsprogram 2010 – 2013
”Mennesker med utviklingshemming skal heller ikke diskrimineres”
23.november 2010 – møte nr. 330
Lars Ole er ikke ferdig med lett-lest kort-versjonen
av informasjon- og utviklingsprogrammet.
Skal vi sende E-post til Audun Lysbakken og purre på svar
på vårt spørsmål om lettlest utgave av FN-konvensjonen?
Vedtak:
Sende en e-post på neste møte.
4.januar 2011 – møte nr. 332
Vedtak:
Barne, likestilling- og inkluderingsdepartementet
skal lage en lettlest utgave av informasjons- og utviklingsprogrammet.
Vi venter derfor med å lage vårt eget (se vedtaket fra møte 329).
18.januar 2011 – møte nr. 333
Vi har søkt etter lettlest versjonen av
informasjons- og utviklingsprogrammet fra
Barne, likestilling- og inkluderingsdepartmentet
Den er ikke kommet enda.
Vedtak:
Vi prøver igjen på neste møte.
15.februar 2011 – møte nr. 335
Vedtak:
Utsatt til neste møte
1.mars 2011 – møte nr. 336
NFU har fått svar fra Justisdepartementet
på spørsmålet om hvorfor FN-konvensjonen
om rettigheter for mennesker med nedsatt
funksjonsevne ikke er godkjent (ratifisert) av Norge.
De svarer at vi må vente på igangsetting
av den nye vergemålsloven.
Vedtak:
Jobber videre med saken.
15.mars 2011 – møte nr. 337
NFU har fått svar fra Justisdepartementet
på spørsmålet om hvorfor FN-konvensjonen
om rettigheter for mennesker med nedsatt funksjonsevne
ikke er godkjent (ratifisert) av Norge.
De svarer at vi må vente på igangsetting
av den nye vergemålsloven.
Vedtak:
Jobber videre med saken
29.mars 2011 – møte nr. 338
Vi får et oppdrag av
Barne- likestillings- og inkluderingsdepartementet (BLD),
Oppdraget er å prøvelese
lettlest versjon av FN-konvensjonen.
Vi skal også se på et hefte om diskriminering.
Vedtak:
Vi tar oppdraget.
12.april 2011 – møte nr. 339
Vi har nå fått forslag til lett-lest FN-konvensjon.
En forenklet utgave som ble delt ut på møtet.
Alle leser på denne til neste gang.
Erik og Anne Maria
har allerede sagt at de er interessert
i å jobbe med den hele versjonen.
Vedtak:
Etter påske tar vi opp hele versjonen
og bestemmer hvem som skal jobbe med den
og når.
26.april 2011 – møte nr. 340
Leif Kåre Fjelde og Cecilie Dahl får i oppdrag sammen
Steinar Wangen å gå igjennom forslaget til lett lest versjonen
av konvensjonen.
De samarbeider med oss underveis.
Når de er ferdige med å gå igjennom konvensjonen
får vi den til endelig godkjennelse.
Vedtak:
Lars Ole følger opp de som skal jobbe med konvensjonen.
De møtes på fredager frem mot sommeren.
Erik og Anne Marie har meldt sin interesse
hvis det er behov for flere eksperter.
Første møte blir fredag 29. april kl. 12.30 til kl. 15.00
på Riddernes kontor i Sandvika.
10.mai 2011 – møte nr. 341
Leif Kåre Fjelde
og Cecilie Dahl får i oppdrag
sammen med Steinar Wangen
å gå igjennom forslaget til lett lest versjonen
av konvensjonen.
De samarbeider med oss underveis.
Når de er ferdige med å gå igjennom konvensjonen
får vi den til endelig godkjennelse.
Vedtak:
30.august 2011 – møte nr. 344
Arbeids-gruppen er ferdig med å gjøre
Informasjons- og utviklingsprogrammet
”Mennesker med utviklingshemming
skal heller ikke diskrimineres” lett lest.
Den neste oppgaven er å sikre at
FN-konvensjonen
og en kort-utgave av denne
er gjort lett lest.
Grunden Media har fått oppdraget
med å lage bildene til materialet.
Vedtak:
For å sikre at alt er lett å forstå,
går vi igjennom materialet før trykking.
13.september 2011 – møte nr. 345
05/10 FN-KONVENSJONEN OM RETTIGHETENE FOR MENNESKER MED NEDSATT FUNKSJONSEVNE
Vi har forandret på overskriften for å gjør den mer riktig.
Vedtak:
Cecilie forbereder ca. to artikler til hvert møte
og legger det frem for de andre
hvis hun fortsetter i gruppen.
27.september 2011 – møte nr. 346
Vedtak:
Cecilie forbereder og legger frem to artikler til hvert møte
fra og med 8. november.
11.oktober 2011 – møte nr. 347
Vi har sett på Grunden Media sine forslag til bilder.
Bildene skal brukes til å gjøre
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven
lettere å forstå.
Vedtak:
Lars Ole tar med forslagene
til Barne- likestillings-og inkluderingsdepartementet – BLD.
31.januar 2012 – møte nr. 353
Cecilie leste fra den lett leste versjonen av konvensjonen.
Konvensjonen består av 50 artikler
og de første 30 handler om viktige områder.
Hun leste artikkel 1 og 2.
Artikkel 1 – Formål
Handler om målet med konvensjonen.
Artikkel 2 – Hva betyr ordene i konvensjonen
De ordene som forklares er kommunikasjon, språk,
diskriminering, rimelig tilrettelegging og universell utforming.
Vedtak:
Vi lager noen ark,
hvor vi finner frem til ord og bilder
som forklarer ordene i konvensjonen.
Vi kan klippe ut av blader eller aviser,
men også finne ting på nettet.
På neste møte legger Cecilie frem artikkel 3.
14.februar 2012 – møte nr. 354
Cecilie la frem artikkel 3.
Artikkel 3
Dette er viktige prinsipper i konvensjonen
– Alle mennesker har samme verdi.
– Alle har rett til å bestemme over livet sitt.
– Alle skal kunne være med på det de har lyst til i samfunnet.
– Ingen skal bli diskriminert.
– Alle skal ha like muligheter.
– Samfunnet skal være tilgjengelig for alle.
– Kvinner og menn skal være likestilte.
– Alle barn med nedsatt funksjonsevne .
har mulighet til å utvikle seg,
og de har rett til å være seg selv.
Vedtak:
På neste møte blir det ikke noen artikkel
på grunn av SAR-møtet.
På møtet 13. mars legger Cecilie frem artikkel 4.
27.mars 2012 – møte nr. 357
Cecilie la frem konvensjonens artikkel 4.
Det var spesielt tre underpunkter som vi mener er kjempeviktige.
– Norge skal forandre eller ta bort lover,
regler
og holdninger
som gjør at noen blir diskriminert
– Norge lover at tjenesteytere får opplæring i konvensjonen.
- Norge lover å samarbeide med mennesker
med nedsatt funksjonsevne,
og med organisasjonene deres
slik at det som står i konvensjonen
blir gjennomført.
Vedtak:
Cecilie fortsetter med artikkel 5 neste gang.
10.april 2012 – møte nr. 358
Vedtak:
Cecilie fortsetter med artikkel 5 neste gang.
24.april 2012 – møte nr. 359
Artikkel 5 Alle skal behandles likt i Norge
- sier at alle skal behandles likt og bli beskyttet av loven.
- skal forby diskriminering av mennesker med nedsatt funksjonsevne,
og gi alle rett til beskyttelse mot diskriminering. - skal tilrettelegge så godt som mulig for dem,
slik at de kan leve som andre og ikke bli diskriminert, - skal så fort som mulig gjøre alt
for at ingen blir diskriminert.
Norge har fra 1. januar 2009 fått en egen lov mot diskriminering.
Loven kalles ”Diskriminering- og tilgjengelighetsloven”.
Vedtak:
Cecilie fortsetter med artikkel 6 neste gang.
8.mai 2012 – møte nr. 360
Artikkel 6 handler om at kvinner med nedsatt funksjonsevne
heller ikke skal bli diskriminert / forskjells-behandlet.
Vedtak:
Vi spør Grunden om utviklingshemmede kvinner
blir mer diskriminert enn utviklingshemmede menn?
Cecilie leser opp artikkel 7 på neste møte.
22.mai 2012 – møte nr. 361
Artikkel 7 handler om barns rettigheter
og hva som kan gjøres for at barn med funksjonsnedsettelser
skal ha samme muligheter som andre barn.
Vedtak:
Vi fortsetter med artikkel 8 på neste møte.
12.juni 2012 – møte nr. 362
Artikkel 8 handler om kunnskap
om hvordan personer med nedsatt funksjonsevne har det
Det betyr blant annet at Norge skal
- arbeide for at vi skal forstå at de har kunnskaper
og klarer å gjøre mye. - sørge for at det finnes utdanning
som gir kunnskap om mennesker
med nedsatt funksjonsevne.
Det står mer i artikkel 8,
men det var dette vi valgte å ta med i referatet.
Vedtak:
Vi fortsetter med artikkel 9 til høsten.
28.august 2012 – møte nr. 364
Artikkel 9 handler om tilgjengelighet.
Norge skal arbeide for
at mennesker med nedsatt funksjonsevne
skal kunne være med på alt som foregår.
Norge må sørge for at samfunnet blir tilgjengelig for alle.
Tilgjengelig betyr at alle kan bruke det.
Norge skal sørge for at:
– informasjon og tjenester skal være tilgjengelige.
– at hus, veier, biler, skoler, sykehus, arbeids-plasser
og lignende skal være tilgjengelige.
– det er regler for hvordan en tjeneste
skal være for å kunne bli brukt av alle.
– tjenesteytere skal tenke på at alle hjelp
skal være tilgjengelig
for mennesker med ulike funksjonsnedsettelser.
– alle tjenesteytere skal lære om tilgjengelighet.
– offentlige bygg har skilt som alle kan forstå
og at det er skilt i punktskrift.
– det er mulig å få ledsager eller tolk i offentlige bygninger.
– private firmaer skal arbeide for at alle tjenester blir tilgjengelige.
Det gjelder hoteller,
butikker,
restauranter
og andre steder.
– at ny teknologi blir tilgjengelig for alle
så snart og billig som mulig.
Vedtak:
Vi fortsetter med artikkel 10 på neste møte.
11.september 2012 – møte nr. 365
Artikkel 10 handler om retten til å leve.
Alle har rett til å leve.
Norge skal sørge for
at mennesker med en funksjonsnedsettelse
har samme rett til liv som alle andre.
Vedtak: Vi fortsetter med artikkel 11 på neste møte.
25.september 2012 – møte nr. 366
Vedtak: Vi fortsetter med artikkel 11 på neste møte.
9.oktober 2012 – møte nr. 367
Artikkel nr. 11: Krig og katastrofer
Norge skal sørge for atmennesker med nedsatt funksjonsevne kommer i sikkerhet når det er krig, naturkatastrofer eller annet.
Vedtak: Vi fortsetter med artikkel 12 på neste møte.
23.oktober 2012 – møte nr. 368
Vedtak: Vi fortsetter med artikkel 12 på neste møte.
6.november 2012 – møte nr. 369
Artikkel 12 handler om likhet for loven.
Mennesker med nedsatt funksjonsevne
har rett til å bestemme i saker som forplikter dem.
De har rett til å bestemme over økonomien sin.
- det betyr at de har rett til å eie eller arve eiendom
- de har rett til å bestemme over pengene sine
- de har rett til å låne penger til hus eller andre ting
- ingen har rett til å ta penger, hus eller annet
fra et menneske fordi de har nedsatt funksjonsevne - Norge skal sørge for at mennesker med nedsatt funksjonsevne
får hjelpen de trenger for å ta viktige bestemmelser
De kan trenge hjelp til å bestemme i saker
når det gjelder for eksempel økonomi.
Når det er nødvendig skal staten sørge for
at det blir tatt hensyn til rettigheter og ønsker.
Staten skal beskytte de mot misbruk.
Det skal være en upartisk myndighet som fører kontroll.
Vedtak: Vi fortsetter med artikkel 13 på møte 4. desember.
20.november 2012 – møte nr. 370
Ingen artikkel i dag.
Vedtak: Vi fortsetter med artikkel 13 på møte 4. desember.
4.desember 2012 – møte nr. 371
Cecilie leste opp artikkel 13.
Rett til hjelp fra domstolene
Mennesker med nedsatt funksjonsevne har
samme rett til å få hjelp av domstolene.
De har rett til å få hjelp
om de for eksempel skal vitne i en sak.
Ansatte ved politi, domstoler og fengsler
skal lære å hjelpe dem.
De har også rett til å eie eller arve eiendom.
De har rett til å få lån.
Vedtak: Vi fortsetter med artikkel 14 på møte 15. januar 2013.
5.januar 2013 – møte nr. 372
05/10 FN-KONVENSJONEN
Cecilie leste opp artikkel 14.
Frihet og personlig sikkerhet
Norge skal sikre at alle mennesker
har rett til frihet og personlig trygghet.
Ingen må miste friheten på grunn av nedsatt funksjonsevne.
Hvis de har brutt loven, kan de kan komme i fengsel.
Hvis de kommer i varetekt eller i fengsel,
skal de behandles som det står
i menneskerettighetene og konvensjonen.
Forholdene må bli lagt til rette hvis det er nødvendig.
Vedtak: Vi fortsetter med artikkel 15 på møte 29. januar 2013.
29.januar 2013 – møte nr. 373
Cecilie leste opp artikkel 15.
Artikkel 15
Beskyttelse mot tortur
og grusomme handlinger
Ingen må bli torturert.
Ingen må bli behandlet eller straffet
på en grusom eller umenneskelig måte.
Ingen må være med i medisinske forsøk
hvis de ikke har sagt ja til det selv.
Lover og regler skal sikre at
mennesker med nedsatt funksjonsevne
ikke opplever dette.
Vedtak: Vi fortsetter med artikkel 16 på møte 12. februar 2013.
12.februar 2013 – møte nr. 374
Cecilie leste opp artikkel 16.
Frihet fra vold og misbruk/utnyttelse
Norge skal sørge for at det er lover og regler
som beskytter mennesker med nedsatt funksjonsevne
mot vold og utnyttelse.
Det gjelder både hjemme og i samfunnet.
Norge skal sørge for at alle,
familien deres og tjenesteyterne
får informasjon og opplæring
om hva de kan gjøre for å unngå vold,
eller å bli tvunget til å gjøre noe de ikke vil.
Alle skal si fra
om noen blir utsatt for vold eller misbruk.
Det er viktig å si fra om det gjelder
en mann eller kvinne, hvor gammel personen er,
og hvilket behov for hjelp personen har
så de kan få best mulig hjelp.
En uavhengig myndighet
skal kontrollere alle tilbud.
Om noen likevel blir misbrukt eller mishandlet,
skal de få nødvendig hjelp til å komme seg.
FN-konvensjonen sier at det er spesielt viktig
at det er gode lover og regler
mot vold og misbruk av kvinner og barn.
Hvis noe skjer, må de få hjelp av domstolene.
Vedtak: Vi fortsetter med artikkel 17 på SAR-møte 26. februar 2013.
26.februar 2013 – møte nr. 375
Vedtak: Artikkel 17 tas på SAR-møtet.
12.mars 2013 – møte nr. 376
Artikkel 17
Rett til å være seg selv
Vi skal vise respekt for alle mennesker
med nedsatt funksjonsevne.
De skal ha rett til å være seg selv.
Vedtak: Artikkel 18 tas på neste møte.
2.april 2013 – møte nr. 377
Artikkel 18
Rett til å velge hvor en vil bo
og til å være borger i et land
Borger betyr å være beboer i et land.
Alle har rett til å velge hvor de vil bo.
Det betyr også at
– de har rett til å bli borgere i et annet land.
Et land kan ikke si nei bare fordi
et menneske har nedsatt funksjonsevne.
– de har rett til å ha pass og andre dokumenter.
– de har rett til å forlate et land, også sitt eget.
– et land ikke kan nekte noen å reise inn i landet
fordi de har nedsatt funksjonsevne
– alle barn har rett til å få et navn
og bli borgere av et land når de blir født.
– om det er mulig, har barna rett til
å kjenne sine foreldre og bli passet på av dem.
Vedtak: Artikkel 19 tas på neste møte.
16.april 2013 – møte nr. 378
Vedtak: Artikkel 19 utsettes til neste møte
30.april 2013 – møte nr. 379
Vedtak: Artikkel 19 tas på SAR.
14.mai 2013 – møte nr. 380
Vedtak: Artikkel 20 utsettes til neste gang.
28.mai 2013 – møte nr. 381
Artikkel 20
Mulighet til å være med på det som skjer i samfunnet
Staten skal sørge for at alle
skal kunne komme seg rundt ved egen hjelp.
hvis det er mulig.
Det betyr at
– de kan komme seg ut og reise når og hvor de vil
uten at det er for dyrt.
– de får gode hjelpemidler og utstyr
og hjelp av mennesker eller førerhund
uten at det koster for mye.
– de skal få opplæring i å bruke hjelpemidlene.
Tjenesteytere og andre som trenger det,
skal også få opplæring.
– Norge skal sørge for at de som lager hjelpemidler
skal tenke på alle situasjoner
der det er behov for tilrettelegging.
Det hjelper ikke med heis
hvis den som sitter i rullestol
ikke når opp til å trykke på knappen.
Vedtak: Cecilie tar opp artikkel 21 på sommer-avslutningen.
11.juni 2013 – møte nr. 382
Artikkel 21
Ytringsfrihet og rett til egne meninger
og rett til å få informasjon
Mennesker med nedsatt funksjonsevne
har også rett til å mene og si hva de vil.
Alle har rett til å få informasjon som de kan forstå.
Det betyr at Norge skal sørge for å
– gi dem all informasjon raskt
og uten at det koster noe ekstra.
– gi informasjonen slik at de kan forstå den,
for eksempel lettlest, med storskrift,
lyd, tegnspråk eller punktskrift eller blindeskrift.
– sørge for at informasjonen fra private firmaer
er lett å forstå.
– at TV, radio, aviser og andre medier
gir informasjon som er lett å forstå.
– sørge for at de som ønsker det
får lære tegnspråk.
Vedtak: Cecilie tar opp artikkel 21 på sommer-avslutningen.
13.august 2013 – møte nr. 383
Vedtak: Artikkel 22 er usatt til neste møte
27.august 2013 – møte nr. 384
Artikkel 22
Respekt for privatlivet
Alle har rett til privatliv.
Privatliv er det vi har hjemme der vi bor.
Det betyr at ingen har rett til å blande seg
i det andre gjør hjemme.
Ingen må lese andres brev
eller rote i andres saker uten lov.
Hvis noen i familien slår
eller foreldrene ikke kan ta seg av barna,
må myndighetene gjøre noe.
Norge skal sørge for at personlig opplysninger
bare blir kjent av dem som trenger dem.
Det kan for eksempel være opplysninger
om helse eller person-nummer.
Vedtak: Cecilie gjennomgår artikkel 23 på neste møte
10.september 2013 – møte nr. 385
Artikkel 23
Respekt for hjemmet og familien
Alle har rett til å gifte seg,
ha en partner
og til å få barn.
Det vil si
– at alle selv skal kunne bestemme
når de vil ha barn, og hvor mange de vil ha
– at de får informasjon om prevensjon
– at de har rett til å være foreldre
– at ingen blir sterilisert mot sin vilje
– at det som er best for barnet er viktigst
– at de skal få hjelp til å ta seg av barna
når det er nødvendig
– at alle barn har rett til familieliv
– at familien skal få hjelp og informasjon
så barna får delta i samfunnet.
Barnet må ikke bli gjemt bort,
være alene eller bli gitt bort.
– at barn ikke blir tatt fra foreldrene
hvis foreldrene ikke vil.
Dette gjelder ikke hvis det er best for barnet
å bli skilt fra foreldrene.
– at barn skal ikke bli skilt fra foreldrene
fordi barnet eller foreldrene
har nedsatt funksjonsevne.
Vedtak: Cecilie gjennomgår artikkel 24 på neste møte
24.september 2013 – møte nr. 386
Vedtak: Utsatt på grunn av SAR-møtet.
Cecilie gjennomgår artikkel 24 på neste møte
8.oktober 2013 – møte nr. 387
Vedtak: Cecilie gjennomgår artikkel 24 på neste møte
hvis vi får tid.
22.oktober 2013 – møte nr. 388
Artikkel 24
Skole og utdanning
Alle mennesker har rett til utdanning.
Alle har rett til livslang læring.
Dette betyr at
– alle skal ha lik mulighet til å utvikle sine sterke sider,
og bidra med det de kan i samfunnet
– ingen må bli stengt ute fra vanlig utdannelse
– alle barn skal ha gratis grunnskole der de bor
– om de trenger hjelp,
skal de ha rett til assistent og tekniske hjelpemidler
– hørselshemmede har rett til tegnspråk og bilder
– synshemmede har rett til punktskrift og lydbøker
– døvblinde har rett til spesielle hjelpemidler
– de som trenger det, skal ha tilrettelagte bøker
– lærerne skal bruke et språk som elevene forstå
– lærerne må lære om metoder, læremidler og hjelpemidler
som er viktige for at alle skal få individuell opplæring
– alle har rett til videregående skole,
universitet og voksenopplæring.
Vi snakket om hvilken utdannelse vi har
og hvilke skoler vi har gått på.
Vedtak: Cecilie gjennomgår artikkel 25 på neste møte.
5.november 2013 – møte nr. 389
Artikkel 25
Helse
Alle har rett til gode helsetjenester.
Ingen skal diskrimineres.
Det betyr at
– alle skal ha samme rett til helsetjenester,
også når det gjelder å få barn
– alle skal få informasjon om helse på en måte de forstår
– alle skal få det stellet og den hjelpen de behøver
Det er viktig at de får behandling
slik at funksjonsevnen ikke blir dårligere
– de får behandlingen så nær hjemmet som mulig
– at helsepersonalet har kunnskaper om hvordan
de skal behandle dem
Helsepersonalet må kjenne til behov og rettigheter
– alle har rett til å nekte å bli behandlet
– alle har rett til helseforsikring og livsforsikring
– det ikke er lov å nekte å gi noen helsehjelp
Vedtak: Cecilie gjennomgår artikkel 26 på møte nr. 391.
19.november 2013 – møte nr. 390
Vedtak: Cecilie gjennomgår artikkel 26 på møte nr. 393.
3.desember 2013 – møte nr. 391
Vedtak: Cecilie gjennomgår artikkel 26 på møte nr. 393.
14.januar 2014 – møte nr. 393
Artikkel 26
Hjelp til å klare seg selv
Mennesker med nedsatt funksjonsevne skal få hjelp
så de kan klare mest mulig selv.
De skal kunne være med på det som skjer i samfunnet.
Det betyr
– at de tidlig får hjelp til å finne ut hva de kan klare selv,
og hva de må ha hjelp til
– at de får hjelp så nær der de bor som mulig
Det gjelder også aktiviteter.
Alle skal bestemme selv hva de vil være med på.
– at tjenesteyterne skal lære å hjelpe alle uansett handikapp
– at det blir utviklet nye hjelpemidler og ny teknologi
som gjør det lettere å klare seg selv.
Vedtak: Cecilie gjennomgår artikkel 27 på møte nr. 394.
28.januar 2014 – møte nr. 394
Utsatt.
Vedtak: Cecilie gjennomgår artikkel 27 på møte nr. 395.
11.februar 2014 – møte nr. 395
Artikkel 27 Arbeid og noe å gjøre
Mennesker med nedsatt funksjonsevne
som har rett til arbeid som de kan mestre.
Arbeidsmarkedet skal være åpent for alle.
Arbeidsplassene skal være tilgjengelige for alle.
Det betyr
– at diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne er forbudt
Det gjelder tilsetting og utvikling i alle jobber.
– at alle ansatte skal ha samme vilkår.
De skal ha lik lønn og lik rett til gode arbeidsforhold.
De skal være beskyttet mot mobbing.
De skal kunne klage hvis de ikke blir behandlet likt.
– at de har rett til å være medlem av en fagforening
– at de har rett til yrkesveiledning, utdanning og etterutdanning
– at de har samme rett som andre til å få en bedre jobb
– at de har mulighet til å starte for seg selv
– at det offentlige ansetter mennesker med nedsatt funksjonsevne
– at de oppfordrer private firmaer til å gjøre det samme
– at alle arbeidsgivere kan få støtte til å tilpasse arbeidsplasser
– at alle kan få mulighet til å prøve seg i en vanlig jobb
– at alle kan få hjelp til å bli i, eller komme tilbake til,
en jobb etter sykdom eller ulykker,
for eksempel ved ekstra trening eller omskolering.
Mennesker med nedsatt funksjonsevne
skal ikke bli satt til slavearbeid.
De skal ikke måtte gjøre tvangsarbeid
eller blir tvunget til arbeid de ikke vil ha.
Dette gjelder for alle arbeidstakere.
Vedtak: Cecilie gjennomgår artikkel 28 på møte nr. 396.
11.mars 2014 – møte nr. 397
05/10 FN-KONVENSJONEN
Utsatt på grunn av besøk til KS.
Vedtak: Cecilie gjennomgår artikkel 29 på møte nr. 398.
25.mars 2014 – møte nr. 398
Vedtak: Cecilie gjennomgår artikkel 29 på møte nr. 399.
8.april 2014 – møte nr. 399
Utsatt på grunn av forberedelser til seminar.
Vedtak: Cecilie gjennomgår artikkel 29 på møte nr. 401 20. mai.
22.april 2014 – møte nr. 400
Utsatt på grunn av forberedelser til seminar.
Vedtak: Cecilie gjennomgår artikkel 29 på møte nr. 401 20. mai.
6.mai 2014 – møte nr. 401
Utsatt på grunn av forberedelser til seminar.
Vedtak: Cecilie gjennomgår artikkel 29 på møte nr. 402 20. mai.
20.mai 2014 – møte nr. 402
Utsatt på grunn av arbeid med utstillingen i kommune-
gården.
Vedtak: Cecilie gjennomgår artikkel 29 på møte nr. 405 12. august.
17.juni 2014 – møte nr. 404
Utsatt på grunn av arbeid med sommer-avslutningen.
Vedtak: Cecilie gjennomgår artikkel 29 på møte nr. 405 12. august.
12.august 2014 – møte nr. 405
Artikkel 29
Å være med i politikken
Norge skal sørge for
at mennesker med nedsatt funksjonsevne
får delta i politikken
og ellers i samfunnet.
Det betyr
at de skal ha mulighet til å stemme ved alle valg
at valg-lokalene er tilgjengelige
at valg-materialet er lett å forstå
at den som trenger hjelp, får en hjelper
at valg er hemmelige,
og at hjelperen ikke kan si
at noen skal stemme på noe de ikke vil.
mennesker med nedsatt funksjonsevne
kan stå på lister og bli valgt.
Hvis de blir valgt,
må de få de hjelpe-midlene
de trenger for å mestre oppgaven.
De skal kunne være medlemmer
av foreninger, organisasjoner og politiske partier.
De skal også kunne være med
i egne foreninger og organisasjoner
som samarbeider med organisasjoner andre steder i Norge
og i andre land.
Vedtak: Cecilie gjennomgår artikkel 30 på møte nr. 406 26. august.
26.august 2014 – møte nr. 406
Artikkel 30
Å delta i kultur, fritidsliv og idrett
Mennesker med nedsatt funksjonsevne
har rett til å være med i kulturlivet.
Kultur, fritid og idrett skal være tilgjengelig.
Norge skal sørge for
at alle finner bøker de kan forstå.
De skal sørge for at TV, film, teater
og andre aktiviteter er tilgjengelige.
De skal kunne ha glede av museer,
biblioteker og turistmål.
De skal få støtte til å besøke steder
som er særlig viktige i Norge.
Ingen lover og regler
må hindre noen i å delta i kulturlivet.
Alle skal kunne bruke sine kunstneriske evner
til glede for seg selv og for resten av samfunnet.
Alle har rett til å dyrke sin egen kultur
og sitt eget språk, for eksempel tegnspråk.
Alle skal kunne delta i idrett
og andre fritidsaktiviteter.
Det betyr
at mennesker med nedsatt funksjonsevne
kan delta i idrett som er tilrettelagt for dem
at de skal få samme utdannelse og støtte som alle andre
at de skal ha adgang til idrettsplasser,
fritidsaktiviteter og reiseliv
at alle barn skal kunne være med på
lek og idrett på skolen og i fritiden
Vedtak: Vi starter igjen med artikkel nr. 1 på neste møte.
Vi ser etter om artikkelen er oppfylt.
9.september 2014 – møte nr. 407
Vedtak: Vi starter igjen med artikkel nr. 1 på neste møte.
Vi ser etter om artikkelen er oppfylt.
7.oktober 2014 – møte nr. 409
Vedtak: Vi starter igjen med artikkel nr. 1 på neste møte.
Vi ser etter om artikkelen er oppfylt.
21.oktober 2014 – møte nr. 410
Vedtak: Vi starter igjen med artikkel nr. 1 på neste møte.
Vi ser etter om artikkelen er oppfylt.
4.november 2014 – møte nr. 411
Vedtak: Vi starter igjen med artikkel nr. 1 på neste møte.
Vi ser etter om artikkelen er oppfylt.
18.november 2014 – møte nr. 412
Vedtak: Utsatt
2.desember 2014 – møte nr. 413
Vedtak: Vi starter igjen med artikkel nr. 1 på første møte etter jul.
Vi ser etter om artikkelen er oppfylt.
16.desember 2014 – møte nr. 414
Vedtak: Vi starter igjen med artikkel nr. 1 på første møte etter jul.
Vi ser etter om artikkelen er oppfylt.
13.januar 2015 – møte nr. 415
Vedtak: Vi starter igjen med artikkel nr. 2 på første møte etter jul.
Vi ser etter om artikkelen er oppfylt.